Fora internetowe ogrywają coraz większą rolę w komunikacji między pracownikami wielu firm, ponieważ umożliwiają dyskusję w szerszym gronie
Fora internetowe ogrywają coraz większą rolę w komunikacji między pracownikami wielu firm, ponieważ umożliwiają dyskusję w szerszym gronie odbiorców, bez konieczności organizacji specjalnych spotkań. W ten oto sposób możliwe jest dzielenie się swoim doświadczeniem i spostrzeżeniami. Pracodawcy zakładają je z myślą o udoskonaleniu funkcjonowania firmy, jednakże czasem może to wywołać zupełnie odmienne skutki i przyczyniać się do powstawania konfliktów.
Założeniem każdego powstającego forum pracowniczego zazwyczaj jest przyspieszenie i poszerzenie przepływu informacji. Należy jednak pamiętać, że bardzo często miejsca takie przyczyniają się do powstawania konfliktów a wszystko za sprawą nieodpowiedniego lub niefortunnego doboru słownictwa. Niestety bardzo często bywa tak, że ludzie są bardziej odważni w sieci i pozwalają sobie powiedzieć o słowo za dużo. To właśnie to jedno słowo może rozpocząć lawinę kłótni, które ciężko będzie zażegnać. Na forach poruszane są kwestie organizacyjne, ale również i te, które nawiązują do grupy osób, która zdeklarowała się do określonych działań, a które później nie wywiązywała się ze swoich obowiązków. Bywają takie sytuacje, kiedy ktoś chce podbudzić grupę do działania i wdrażania w życie wcześniej zdeklarowanych aktywności, ale efekty są delikatnie rzecz ujmując odmienne. Otóż odbiorcy wiadomości stają się aktywni, jednakże aktywność ta dotyczy potyczek słownych w odpowiedzi na krytykę- w końcu nikt nie lubi być oceniany a tym bardziej krytykowany. Właśnie dlatego uczestnicy forów powinni podwójnie ważyć słowa. Czasem chęć wywarcia wpływu na pracowników i zmiany ich postaw może wywołać ognistą dyskusję.
Przede wszystkim – w trakcie konwersacji nie można nadużywać słów: „myślę” i „uważam, że”, ponieważ jest to traktowane jako powszechna prawda, tak więc jeśli napiszecie: „uważam, że większość z Was jest leniwa i nieodpowiedzialna”, to siłą rzeczy wywoła to powszechne oburzenie. Równie negatywny odzew wzbudzają słowa typu – „zastanówcie się nad swoim postępowaniem”. Pomyślcie jak sami odebralibyście takie słowa, które ktoś inny kieruje do Was.
Jeśli udzielacie się na forach, pamiętajcie również o kulturze osobistej. W końcu jest to forum założone przez pracodawcę, tak więc ma on również do niego dostęp a sposób wypowiedzi świadczy o Was. Niewskazane a nawet zakazane są również błędy ortograficzne czy też krytyka przełożonych.
Pamiętajcie, że fakt, iż dyskusja przenosi się do internetu nie oznacza, że powinny obniżyć się jej standardy. Zasady savoir vivre obowiązują wszędzie, również w internecie (jest to tzw. netykieta). To w jaki sposób się wyrażacie świadczy o Was samych.