Po pierwszych czterech minutach rozmowy kwalifikacyjnej przyszły pracodawca ma w zasadzie wyrobione zdanie na Twój temat. Tych kilka minut może być Twoim Grunwaldem lub Waterloo. Zwyciężysz lub przegrasz głównie przez to, co zakomunikujesz niewerbalnie. Stawka toczy się o miejsce na liście płac i satysfakcję zawodową. Warto opanować kilka chwytów.
Po pierwszych czterech minutach rozmowy kwalifikacyjnej przyszły pracodawca ma w zasadzie wyrobione zdanie na Twój temat. Tych kilka minut może być Twoim Grunwaldem lub Waterloo. Zwyciężysz lub przegrasz głównie przez to, co zakomunikujesz niewerbalnie. Stawka toczy się o miejsce na liście płac i satysfakcję zawodową. Warto opanować kilka chwytów.
- Bądź na czas, ubrana w strój biurowy, z delikatnym makijażem i prostą fryzurą.
- Po zaproszeniu, wejdź do pokoju bez wahania. W środku nie zwalniaj kroku. Idź prosto i pewnie, miękkimi ruchami. Zatrzymywanie się, nerwowe ruchy i przystępowanie z nogi na nogę wyraża niepewność i brak kompetencji. Osoby, które wchodzą wolno pokazują brak zainteresowania. To podświadome komunikowanie apatii i braku zaangażowania.
- Nie podawaj dłoni na powitanie nad biurkiem. Trzymaj ją wyprostowaną i odwzajemnij siłę uścisku dłoni osoby, z którą wymieniasz gest powitalny. Uścisk kończy osoba o wyższej pozycji, nie wyrywaj jej więc pierwsza. Na powitanie nie mów ciągiem dłużej niż 30 sekund. Mów wyraźnie. Nie zapominaj o uśmiechu.
- Jeśli musisz usiąść na niższym krześle ustaw je pod kątem 45 stopni, lub pod takim kątem zwróć swoje ciało do rozmówcy.
- Gestykuluj w sposób powściągliwy. Wykonuj nieskomplikowane, płynne ruchy. Osoby o wysokim statusie społecznym wykonują mniej gestów, niż te niżej postawione. Status to dystyngowanie i opanowanie. Klasa to umiar i oszczędność środków wyrazu. Gesty zbyt dynamiczne wyrażają nerwowość i chaotyczność. Dobre wrażenie wywołasz odzwierciedlając od czasu do czasu lustrzanie gesty i mimikę rozmówcy.
- Respektuj przestrzeń osobistą rozmówcy. Mów w sposób zaangażowany, nieprzesadnie ekspresyjny, nie nerwowy.
- Patrz w oczy przez około 60 procent czasu.
- Przed wyjściem spokojnie spakuj swoje rzeczy. Unikaj pospiechu. Kiedy dojdziesz do drzwi, przed wyjściem obróć się i uśmiechnij.
Tylko spokój może nas uratować – powiedzenie to sprawdza się również podczas rozmów kwalifikacyjnych. Emanując spokojem i pewnością siebie, pozwolisz pracodawcy poczuć pewność, że to Ty powinnaś zasilić jego zespół. Opanowanie to sygnał, ze opanujesz obowiązki. Uśmiech sprawdza się z kolei w każdej sytuacji społecznej.